tirsdag 10. februar 2009

Et lite stykke Norge

Forrige uke hadde vi besøk av 16 herlige nordmenn fra Sagavoll Folkehøgskole her i Kigali. De utgjorde linjen Safari IF som, så vidt jeg kunne forstå, drev mest med safari og litt interkulturell forståelse. De hadde satt av en hel uke i Kigali, og det var herlig å snakke norsk med noen andre enn Linn Silje. Sammen med dem var vi turister i en uke. Det var først da jeg oppdaget hvor lite Linn Silje og jeg egentlig har vært rundt forbi. Vi fikk i hvert fall med oss de viktigste turiststedene rundt Kigali deriblant noen veldig sterke minnesteder etter folkemordet i 1994, (Linn Silje har et mer utfyllende referat fra disse stedene, så jeg anbefaler dere å ta en titt på bloggen hennes).

Vi fikk også vist Sagavollstudentene hva vi driver med til vanlig. De fikk prøvd seg på arbeid i åkeren, vært med på lørdagssamling med barna med HIV, noen fikk besøkt familier og skoler og noen fikk prøvd seg som engelsklærere, (det siste var Linn Silje og jeg veldig fornøyd med da vi begynner å gå litt tom for ideer på undervisningsfronten). I tillegg fikk flere av dem med seg en afrikansk fotballkamp og noen fikk fylt opp bagasjen med obligatoriske suvenirer.

En utrolig hyggelig uke var det i hvert fall og det var litt stas å være kjentmann som både kunne litt av lokalspråket samt bevegelsene til de lokale dansene. Neste uke kommer en ny gjeng fra samme skole, så det er ikke mangel på nordmenn i Kigali for tiden!






Kjære alle Safarister fra Sagavoll
Her kommer teksten til en av AMUs store slagere som lovet. Regner med at dere husker melodi og bevegelser. Takk for besøket og velkommen igjen!

Nta wundi wasa na Yesu
Nta wundi wasa nawe
(2 ganger)

Nashakashatse hose, hose
Narebarebye hose, hose
Nazungurutse hose, hose
Nta wundi wasa nawe

(Fritt oversatt til norsk:
Det finnes ingen lik Jesus
Det finnes ingen lik deg

Jeg lette overalt, overalt
Jeg så overalt, overalt
Jeg snudde meg rundt overalt, overalt
Det finnes ingen lik deg)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann!
Nå har vi kommet oss trygt hjem igjen til Norge via Tanzania og Kenya. Tusen takk for ei fantastisk uke i Kigali! Dere gjorde en god jobb som kjentmenn.

Kan vel ikke legge skjul på at teksten på sangen ikke er akkurat det vi lærte lenger. Tror vi har diktet opp våre egne ord innimellom. Så nå kan vi kanskje lære oss den riktige teksten igjen.
Vi har også lært oss sangen på swahili, så vi begynner å bli veldig flinke både på melodi og bevegelser.

Ta godt vare på det nye lasset med sagavollere :)

Klem fra Hilde

Anonym sa...

Var det sånn den var?? Hmmm, det var ikke helt det jeg sang... Den sangen hadde alle på hjernen ganske lenge.
Det var utrolig gøy i Rwanda! Kos dere videre og hils de andre sagavollelevene:)
KLem fra Vilde