mandag 19. januar 2009

100 dager igjen

Nå er det rundt hundre dager igjen av mitt opphold her i Kigali. Jeg tenkte derfor at det var på tide å gjøre en oppsummering av noen av tingene jeg har gjort og noe av det som jeg forhåpentlig får gjort i løpet av de neste 100 dagene.

Ting jeg har gjort siden 1. oktober:

- Jeg har konstant hatt minst et menneske i nærheten av meg selv
- Jeg har levd over to døgn uten strøm
- Jeg har slaktet en hane
- Jeg har forsøkt å lære meg kinyarwanda
- Jeg har vasket samtlige av klærne mine for hånd
- Jeg har møtt mange flotte mennesker
- Jeg har innsett at papaya ikke er en god frukt
- Jeg har, til sammen, brukt evig mye tid på å se på at vannet i vannkokeren skal koke
- Jeg har sittet syv timer og ventet på at Sean Paul skulle komme på scenen
- Jeg har spilt mengder av kabal mens jeg har ventet på internett
- Jeg har sunget for mange Westlife-sanger
- Jeg har nesten utelukkende spist halalmat
- Jeg har feiret jul på en strand
- Jeg har nynnet meg gjennom mang en korøvelse på kinyarwanda
- Jeg har kommet med forslag til effektivisering av arbeidsrutiner og blitt sett rart på
- Jeg har, i mangel på vann, satt ut alt vi hadde av kopper og kar i håp om å fange regnvann
- Jeg har besøkt en flykningerleir
- Jeg har oppdaget hvor intimgrensen min går, og når den er ti centimeter over
- Jeg har besøkt mennesker som eier så godt som ingenting
- Jeg har fått uttallige tilbud om giftemål

Ting jeg håper å få gjort de neste 100 dagene:

- Se noen dyr, (for ikke lov av Kristian å komme hjem før jeg har gjort det)
- Lære meg minst en sang på kinyarwanda skikkelig, (og ikke bare ordlyden)
- Klare å legge meg etter klokken ni minst en gang i uken
- Lage en middag uten å si: ”dette er ikke akkurat noen klassiker”
- Komme meg gjennom samtlige retter på menyen på stamkafeen vår
- Kjøpe noen flere suvenirer, (kommer meg aldri til Linn Siljes nivå, men jeg kan jo prøve)
- Prate mer med menneskene jeg møter, (etter hvert som språket går lettere)
- Jobbe som innkaster på en minibuss en dag
- Lære minst en av jentene på AMU klokken på engelsk
- Selge kjeks og sukkertøy fra en pappkasse på busstoppet i Kigali
- Føle at jeg gjør en forskjell
- Skrive flere seriøse blogginnlegg





2 kommentarer:

Vegard sa...

Godt nyttår Hanne! Så artig blogginnlegg! Du er hjertelig velkommen til Hemsedal til sommeren for å slakte hanen vår, pappa hater haneslakting!

Astrid sa...

Hei! Vil bare si at jeg følger med på bloggen din og at jeg ofte ler godt. Spent på fortsettelsen! Lykke til med å forandre verden, jeg har stor tro på deg:)

Astrid