onsdag 26. november 2008

Mitt liv som engelsklærer


Engelskundervisningen vår er kuttet fra to til en økt i uken. Tre timer i strekk er allikevel ganske lenge å lære bort engelsk til en gruppe jenter som ikke snakker samme språk som deg så våre pedagogiske og kreative sider blir stadig satt på prøve. Vi pleide å ha en tavle men nå er tavlen låst inn på et kontor og nøkkelen er blitt med en av de ansatte hjem til Kenya, noe som på afrikansk tid vil si at vi kanskje ser den tavlen igjen på nyåret. Jeg lot meg allikevel ikke stoppe og laget en stor pappklokke med bevegelige visere i håp om å kunne lære bort klokken. Etter to økter med hel, halv, kvart på og kvart over tok jeg sjansen på å teste jentenes kunnskaper og mine pedagogiske evner med en prøve. Prøven bestod av fire klokkeslett: fem, kvart over fem, halv seks og kvart på seks. Det var noen få som hadde alt riktig, noen som hadde alt feil og et flust av kreative forslag i mellom. Her er noen av forslagene:

Kvart på seks= it’s six half past nine, (ordene er i hvert fall riktige)
Kvart på seks= it’s five and nine, (logisk tenkt, men dessverre feil)
Kvart over fem= it’s fifteen three half past
Fem = It’s fotmi twerve (say what?
Ikke ligner det kinyarwanda heller)
Halv seks= it’s pasta quast xhill (hun skal ha for forsøket)

Konklusjonen ble i hvert fall at ikke alle hadde fått med seg hva jeg prøvde å lære bort. Et par uker til så er vi nok der. Jeg tar forresten gjerne imot pedagogiske hint og vink, forslag til sanger eller leker hvis noen føler de kan hjelpe oss på vei med undervisningen.

Hold on, be strong!

Ingen kommentarer: