tirsdag 7. oktober 2008

Vi har landet i Kigali!

Vi har endelig kommet til ro i Kigali, etter et par dager på reise. Onsdag morgen fløy vi Oslo-Amsterdam –Kampala, Uganda. I Kampala tilbrakte vi tre dager sammen med de andre fra Act Now som skal være i Øst-Afrika. Vi besøkte blant annet ambassaden og ble bedre kjent med Strømme stiftelsens hovedkontor for Øst-Afrika. Stort sett alt i Afrika er annerledes enn i Norge, trafikken operer med ”jeg tuter, derfor har du vikeplikt”-prinsippet og på annenhver lyktestolpe henger det reklame for kurs i vektøkning og da særlig rumpe og lår – ”no side effects”.

Turen fra Kampala til Kigali skulle være en 11 timer lang busstur. Bussen så sliten ut og underveis ble vi underholdt med ugandiske musikkvideoer, såpeoperaer og en film der hendelsene kom veldig sakte og ingen oppklaring ble gitt på slutten. Men et par kilometer fra den rwandiske grensen takket radiatoren for seg. Vi ble lovet at nye ekstradeler var underveis, men etter et par timer valgte vi å fortsette reisen med taxi. Taxi = en minibuss der hver tomme med luft blir ansett som et ubrukt sete, så det ble en trang fornøyelse. Vi kom oss i hvert fall trygt frem.

Vel fremme i Kigali ble vi hentet av Mama Rose, sjefen vår, og kjørt til vårt nye hjem. Det er et lite hus i et rolig nabolag. Vi har et soverom, stue, kjøkken og bad og alt er så nymalt at du ikke kan sette noe fra deg uten at det fester seg maling under det. Vi har ikke varmt vann og strømmen kommer og går litt, men det er absolutt hyggelig!

Ellers føler vi oss som kjendiser. Mzungo, eller hvite mennesker er sjelden kost og vi får mange blikk og tilrop når vi tusler langs veien. Kigali er stor i utstrekning, men sentrum er veldig lite. Menneskene her er vennlige og jeg gleder meg til å bli bedre kjent med byen og de som bor her.

På gjenbloggs!

6 kommentarer:

Evy sa...

Bra du e trygt framme:) men blei litt bekymra når ej leste mama rose, ei i home and away heite det, og ho va en ond sektleder som dreiv med kidnapping, neddoping og arrangerte voldtekte og slikt:p du får kose dej masse der nede! lykke til, skal følge med på bloggen:)

Anonym sa...

hei Hanne!
Jeg ser du fant veien til Afrika du og :) Du skriver morsomt! Jeg kommer til aa besoeke stedet ditt med jevne mellomrom, so keep the quality alive and kickin'

Bloggen min er paa http://www.vgb.no/33728/

Anonym sa...

Så deilig å høre at du er fremme og at alt går bra! Jeg tenker masse på deg Hannemor!!Nuss fra dåsa di

Anonym sa...

Artig å lese om dine opplevelser, her jeg sitter på et hotelrom i Ålesund på jobb..... Glad du fant veien. Hilsen onkel Erik

Anonym sa...

KJEMPEBRA HANNE.
Vi er stolte av deg!
hilsen tante Janneke

Unknown sa...

привует (hei) kusine, jeg tenker på deg! Stor klem fra Tonje